Recensie – Korniev

Auteur Kobe Lecompte heeft een origineel uitgangspunt gekozen. Het belangrijkste personage is een vlieg. Het beestje doorkruist verschillende levens en vliegt van hot naar her. Zo vliegt hij binnen bij Bartòk en zijn hond Lazar, bij de broers Otis en Tibor en professor Pertus. Dirk, zo heet de vlieg, probeert te begrijpen en de motieven van de mensen te doorgronden.

Het mooie aan ‘Korniev’ is het taalgebruik. Lecompte weeft een traag web vol filosofische bespiegelingen. Hij laat zijn vlieg kennismaken met een groot scala aan emoties en weet die wonderwel te beschrijven en te overpeinzen. Echt vrolijk wordt het dan wel nergens, maar er zit een mooi vleugje humor in verwerkt. De levens die worden bezocht nemen wendingen, al dan niet onverwacht, en de vlieg is er getuige van. Het is nergens belerend of veroordelend, er worden geen overhaaste conclusies getrokken. De vlieg zorgt voor stof tot nadenken en biedt ruimte aan de nodige diepgang. De auteur kiest voor rake en doordachte bewoordingen die nergens geforceerd aanvoelen en er zit een zekere flow in de tekst.

Hoewel dit boek in veel opzichten nieuwsgierig maakt en de gedachten weet te prikkelen, is het geen verhaal dat zich in één ruk laat uitlezen. Het daagt uit tot stilstaan en overdenken, waardoor de voortgang van het lezen kabbelt. De structuur is een beetje grillig en hopt met de vlieg van leven naar leven en van situatie naar situatie. Hoewel het bij het hoofdpersonage past, kan dat warrig overkomen. Toch lokt Lecompte de lezer weer naar binnen met zijn bijzondere opzet en gevarieerde taalgebruik.

‘Korniev’ is een tocht door diverse huiskamers en een beschouwing van levens. Het is onder andere een pleidooi voor inlevingsvermogen en zelfzorg. Vlieg Dirk observeert en deelt zijn ideeën. Kobe Lecompte wil de lezer doen mijmeren en slaagt daar wonderwel in.